خفگی با دی اکسید گوگرد | آسمان پاک قربانی نبود شفافیت
چرا نمی‌توان مازوت سوزی را در کلانشهرهای کشور انکار کرد؟

خفگی با دی اکسید گوگرد | آسمان پاک قربانی نبود شفافیت

آلودگی هوا چگونه آمار قربانیان کرونا را‌ افزایش می‌دهد؟

‌افزایش 20درصدی قربانیان کرونا با آلودگی هوا  

آلودگی‌هوا در حالی این روزها به اوج رسیده و تعداد بیماران تنفسی را افزایش داده است که خطر موج هشتم کرونا نیز دیگر قابل انکار نیست‌‌. کارشناسان تخمین می‌زنند که آلودگی هوا به طور میانگین  سبب افزایش ‌حدود 20درصدی آمار قربانیان کرونا می‌شود.
آلودگی‌هوا در حالی این روزها به اوج رسیده و تعداد بیماران تنفسی را افزایش داده است که خطر موج هشتم کرونا نیز دیگر قابل انکار نیست‌‌. کارشناسان تخمین می‌زنند که آلودگی هوا به طور میانگین  سبب افزایش ‌حدود 20درصدی آمار قربانیان کرونا می‌شود.
کد خبر: ۱۳۹۲۷۵۵

به گزارش جام جم آنلاین، آلودگی‌هوا در کلانشهرهای کشور مانند تهران، اصفهان و کرج نفس کشیدن را برای شهروندان دشوار کرده این درحالی است که به نظر می‌رسد‌‌ مسئولان کنترل آلودگی هوا را به دست باد و باران سپرده‌اند‌ و برنامه‌های آنها برای مهار آلودگی‌ هوا  به ‌ تعطیلی مدارس و در نظر گرفتن محدودیت برای تردد شهروندان محدود شده است.‌

نگران کننده‌تر اینکه در روزهایی که آلودگی هوا به اوج رسیده است، زیرسویه‌های ‌جدید امیکرون، BQ1 و XBB نیز در کشور شناسایی شده است، زیرسویه‌هایی که از قدرت انتقال بیشتری برخوردار هستند و زمینه را برای موج هشتم کرونا فراهم کرده‌اند.  

با توجه به افزایش آلودگی‌هوا و ‌ شکل‌گیری موج هشتم کرونا کارشناسان نسبت به افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا هشدار می‌دهند‌.

آلودگی هوا در آتش کرونا می‌دمد

‌افزایش 20درصدی قربانیان کرونا با آلودگی هوا  

نتایج مطالعاتی که محققان انجام داده‌اند‌ از این حکایت دارد که افرادی که در معرض هوای آلوده هستند در اپیدمی‌هایی مانند کرونا آسیب‌پذیرتر می‌شوند.

دکتر محمد صادق حسنوند، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی‌هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران ‌نیز این مساله را تایید می‌کند. او در این باره به ‌ جام جم آنلاین می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر ناشی از کووید-19 در بین افرادی که در معرض آلودگی‌هوا هستند، افزایش پیدا می‌کند، زیرا زندگی در هوای آلوده شهروندان را دچار بیماری‌های زمینه‌ای می‌کند.‌

لازم به یادآوری است که بیشترین آمار ابتلا و مرگ و میر در اثر بیماری‌هایی مانند کرونا در بین افرادی دیده می‌شود که دچار بیماری زمینه‌ای هستند. به همین دلیل کارشناسان تاکید می‌کنند که در روزهای آلوده گروه‌های آسیب پذیر مانند افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی و قلبی و عروقی از منازل خود خارج نشوند.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی‌هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران‌ عنوان می‌کند: براساس نتایج مطالعاتی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است، می‌توان گفت آلودگی هوا زمینه مرگ و میر تقریبا 15 تا30 درصد افرادی را که به دلیل کرونا کشته‌ شده‌‌اند، فراهم کرده است.

براساس گزارشی که وزارت بهداشت و درمان منتشر کرده است، تعداد قربانیان کرونا در کشورمان تا روز گذشته 144 هزار و 685 نفر برآورد شده است. با توجه به این آمار اگر به طور میانگین در نظر بگیریم که آلودگی هوا مرگ و میر ناشی از کرونا را 20درصد افزایش می‌دهد، می‌توان گفت از زمان شیوع کرونا در کشورمان آلودگی هوا شرایط را برای مرگ حدود 29هزار نفر از قربانیان کرونا مهیا کرده است.

 مرگ آسان بیماران

‌افزایش 20درصدی قربانیان کرونا با آلودگی هوا  

 زندگی در هوای آلوده خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، بیماری‌هایی که شهروندان را آنقدر آسیب پذیر می‌کنند که اپیدمی‌هایی مانند کرونا به آسانی منجر به مرگ‌ آنها می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی‌هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره توضیح می‌دهد: ‌سال 2013 بود که سازمان جهانی بهداشت از آلودگی هوا به عنوان عاملی که 100درصد سبب سرطان می شود نام برد، چراکه هرچه مواجهه انسان با آلودگی هوا بیشتر شود، احتمال ابتلای شخص به سرطان ریه و بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش پیدا می‌کند.

افزون بر این موارد آلودگی‌هوا به مرده‌زایی بانوان باردار نیز دامن می‌زند. براساس گزارشی که بتازگی در این خصوص منتشر شده است، می‌‌توان گفت هر سال حدود یک میلیون مرده‌زایی در جهان ثبت می‌شود که به دلیل مواجهه مادران باردار با آلودگی هوا اتفاق می‌افتد.‌

دکترحسنوند درباره اینکه زندگی در هوای آلوده در چه مدتی سبب ابتلا به سرطان می‌شود؟ عنوان می‌کند: دوره مواجهه با آلودگی‌هوا تا ابتلا برای بیماری‌های مختلف متفاوت است. برای نمونه در خصوص ابتلا به بیماری سرطان ریه  گفته می‌شود سه تا 10 سال زندگی در هوای آلوده ریسک ابتلا به این سرطان را در بین شهروندان افزایش می‌دهد.

 آمارهای مرگ ومیر به دلیل آلودگی‌هوا در حالی برای بسیاری از شهروندان و مسئولان به ماجرایی عادی بدل شده است که هر سال شرایط آلودگی‌هوا در کشورمان ناگوارتر می‌شود. به همین دلیل کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اگر مسئولان برنامه مناسبی را برای کاهش آلودگی‌هوا اجرا نکنند در سال‌های پیش‌رو تعداد بیشتری از شهروندان دچار بیماری‌های زمینه‌ای و مرگ ناشی از آلودگی‌هوا می‌شوند.‌

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی‌هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره توضیح می‌دهد: از سال 97 تاکنون روند‌ غلظت ذرات معلق افزایشی بوده است. برای نمونه بررسی‌ها نشان می‌دهد که غلظت ذرات معلق در  1401 ‌تا پایان آذر نسبت به سال گذشته حدود 13درصد افزایش‌ یافته است.

آلودگی‌هوا و مرگ ومیر شهروندان درحالی روندی افزایشی در پیش گرفته است که راهکارهای لازم برای کاهش آلودگی‌هوا سال‌هاست، مشخص شده ‌ و بسیاری از کشورها مانند انگلستان و چین با اجرای آنها آلودگی‌هوا را کاهش داده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد در کشورمان کنترل آلودگی‌هوا جزو اولویت‌های مدیران نیست و اراده‌ای برای اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی‌هوا وجود ندارد. نگران کننده‌تر اینکه ‌برخی مدیران با تصمیم‌گیری‌هایی عجیب به افزایش آلودگی‌هوا دامن می‌زنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها